MigajTy! Pomóżmy osobom z niepełnosprawnością!
Kategoria
Projekt ogólnomiejski
Nazwa projektu
MigajTy! Pomóżmy osobom z niepełnosprawnością!
Skrócony opis projektu
Darmowe oraz certyfikowane kursy z polskiego języka migowego (PJM) dla mieszkańców Poznania.
Opis projektu
Kurs polskiego języka migowego (PJM) jest proponowany dla osób, które chciałyby nauczyć się języka migowego, w miejscu pracy mają kontakt z osobami niesłyszącymi (m.in. pracownicy służb społecznych, systemu oświaty, administracji, podmiotów leczniczych, jednostek policji, straży pożarnej, firm prywatnych i innych), w najbliższym otoczeniu rodzinnym czy społecznym jest osoba niesłysząca lub w ramach zwiększania swoich kompetencji zawodowych i społecznych.
W ramach proponowanych w projekcie dwudziestu kursów języka migowego, dziesięć dotyczy poziomu elementarnego - A1/A2, sześć poziomu doskonalącego - A2/B1 oraz cztery kursy poziomu zaawansowanego - B1/B2.
Docelowo planuje się przeszkolenie łącznie 300 osób - 150 osób na poziomie elementarnym, 90 osób na poziomie doskonalącym oraz 60 osób na poziomie zaawansowanym.
Poziom elementarny pozwoli nam komunikować się z osobami z niepełnosprawnością słuchu w bardzo istotnym i ważnym pierwszym kontakcie, tematyce związanej z zatrudnieniem i pracą, domem i rodziną, rachubą czasu, edukacją, zdrowiem, urzędami i instytucjami oraz również czasem wolnym i odpoczynkiem.
Poziom doskonalący pozwala na poszerzenie wiedzy zdobytej na podstawowym kursie PJM na temat problematyki środowiska osób niesłyszących w zakresie rehabilitacji, zatrudnienia i edukacji społecznej.Opanowanie i praktyczne zastosowanie poznanych znaków ideograficznych w połączeniu z pierwszym poziomem kursu zgodnych z polskim językiem migowym.
Poziom zaawansowany pozwoli na opanowanie i praktyczne zastosowanie poznanych znaków ideograficznych w połączeniu z pierwszym i drugim poziomem kursu (łącznie ze wszystkich kursów około 2000 znaków) zgodnych z polskim językiem migowym. Będą Państwo
samodzielne tworzyć i przekazywać treści i informacje oraz tłumaczyć na bieżąco tekst mówiony w PJM.
Podsumowując, każda pomoc osobom z niepełnosprawnością przybliża równy dostęp wszystkich Obywateli Poznania do dóbr społecznych, zawodowych czy duchowych.
W ramach proponowanych w projekcie dwudziestu kursów języka migowego, dziesięć dotyczy poziomu elementarnego - A1/A2, sześć poziomu doskonalącego - A2/B1 oraz cztery kursy poziomu zaawansowanego - B1/B2.
Docelowo planuje się przeszkolenie łącznie 300 osób - 150 osób na poziomie elementarnym, 90 osób na poziomie doskonalącym oraz 60 osób na poziomie zaawansowanym.
Poziom elementarny pozwoli nam komunikować się z osobami z niepełnosprawnością słuchu w bardzo istotnym i ważnym pierwszym kontakcie, tematyce związanej z zatrudnieniem i pracą, domem i rodziną, rachubą czasu, edukacją, zdrowiem, urzędami i instytucjami oraz również czasem wolnym i odpoczynkiem.
Poziom doskonalący pozwala na poszerzenie wiedzy zdobytej na podstawowym kursie PJM na temat problematyki środowiska osób niesłyszących w zakresie rehabilitacji, zatrudnienia i edukacji społecznej.Opanowanie i praktyczne zastosowanie poznanych znaków ideograficznych w połączeniu z pierwszym poziomem kursu zgodnych z polskim językiem migowym.
Poziom zaawansowany pozwoli na opanowanie i praktyczne zastosowanie poznanych znaków ideograficznych w połączeniu z pierwszym i drugim poziomem kursu (łącznie ze wszystkich kursów około 2000 znaków) zgodnych z polskim językiem migowym. Będą Państwo
samodzielne tworzyć i przekazywać treści i informacje oraz tłumaczyć na bieżąco tekst mówiony w PJM.
Podsumowując, każda pomoc osobom z niepełnosprawnością przybliża równy dostęp wszystkich Obywateli Poznania do dóbr społecznych, zawodowych czy duchowych.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Zajęcia na żywo plus egzaminy - Jeżyce, Poznań. Zajęcia on-line - w domu/pracy.Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Kurs języka migowego odbywać się będzie hybrydowo - większa część w sposób on-line oraz część w ramach spotkań na żywo (2 pierwsze i ostatnie zajęcia plus egzaminy - uwarunkowane wciąż zmieniającą się sytuacją pandemiczną)Potencjalni odbiorcy projektu
W projekcie mogą uczestniczyć osoby w każdym przedziale wiekowym, niezależnie od płci, wykształcenia czy wykonywanego zawodu. Dostępność oferty w takim wymiarze zapewnia równość obywatelską Poznania do oferowanych szkoleń. Zajęcia będą prowadzone w formie hybrydowej (na żywo i on-line), by w jak najszerszym kontekście dostosować się do zmieniającej sytuacji pandemicznej.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
W Polsce liczba osób głuchych wynosi około 500 tys. osób, natomiast z poważnym uszczerbkiem narządu słuchu aż 900 tys. osób. Szacuje się, że 80% osób z niepełnosprawnością słuchu nie pracują zawodowo. Problemy komunikacji z otoczeniem, lęk przed nieznanym ze strony otoczenia to najczęstsze przyczyny.
Proponowany projekt ma na celu zwiększyć świadomość Poznaniaków na problemy osób z niepełnosprawnością słuchu. Jest to o tyle istotne z punktu widzenia "pierwszego kontaktu" w różnych sferach życia: opieki medycznej, administracji, usług czy handlu.
W Poznaniu znajduje się Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących im. Józefa Sikorskiego - jedna z najstarszych w Polsce placówek sięgająca swej historii 1832 roku. Dlatego Miasto Poznań koncentruje osoby z niepełnosprawnością słuchu i ważne jest, byśmy byli dobrze przygotowani do wszelakiej pomocy w swoim miejscu pracy bądź w sytuacji kryzysowej.
Przeszkolenie kilkaset osób na terenie Poznania zwiększy samoświadomość mieszkańców i pomoże w komunikacji z osobami głuchymi, głuchoniemymi, słabosłyszącymi.
POMÓŻMY OSOBOM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ!!!!
Proponowany projekt ma na celu zwiększyć świadomość Poznaniaków na problemy osób z niepełnosprawnością słuchu. Jest to o tyle istotne z punktu widzenia "pierwszego kontaktu" w różnych sferach życia: opieki medycznej, administracji, usług czy handlu.
W Poznaniu znajduje się Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących im. Józefa Sikorskiego - jedna z najstarszych w Polsce placówek sięgająca swej historii 1832 roku. Dlatego Miasto Poznań koncentruje osoby z niepełnosprawnością słuchu i ważne jest, byśmy byli dobrze przygotowani do wszelakiej pomocy w swoim miejscu pracy bądź w sytuacji kryzysowej.
Przeszkolenie kilkaset osób na terenie Poznania zwiększy samoświadomość mieszkańców i pomoże w komunikacji z osobami głuchymi, głuchoniemymi, słabosłyszącymi.
POMÓŻMY OSOBOM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ!!!!
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego (z ang. Universal Design) projekt odegra ważną rolę w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska zbudowanego dla wszystkich użytkowników i przynosi korzyść wszystkim członkom społeczeństwa. Przyczynia się do promowania równego, a tym samym sprawiedliwego dla wszystkich, dostępu do dóbr i usług, z uwzględnieniem potrzeb tych użytkowników, których funkcjonowanie jest w pewnym aspekcie ograniczone.
Proponowany projekt spełnia aspekt społeczny koncepcji projektowania uniwersalnego. Osoby po odbytym kursie języka migowego będą wyposażeni w "narzędzie" pozwalające sprawną komunikację z osobami z niepełnosprawnością narządu słuchu.
Ponadto spełnia warunki projektowania uniwersalnego w edukacji:
- równość w edukacji - każdy ma równe prawo do uczestniczenia w kursie;
- elastyczność kursu - hybrydowy;
- oraz np. tolerancja na błędy.
Proponowany projekt spełnia aspekt społeczny koncepcji projektowania uniwersalnego. Osoby po odbytym kursie języka migowego będą wyposażeni w "narzędzie" pozwalające sprawną komunikację z osobami z niepełnosprawnością narządu słuchu.
Ponadto spełnia warunki projektowania uniwersalnego w edukacji:
- równość w edukacji - każdy ma równe prawo do uczestniczenia w kursie;
- elastyczność kursu - hybrydowy;
- oraz np. tolerancja na błędy.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Kurs języka migowego na poziomie elementarnym A1/A2 wraz z psychologicznymi aspektami problemów komunikacyjnych z osobą zależną, seksualnością oraz aspektami praktycznymi zawodu opiekuna osoby zależnej.
Łącznie: 80 godzin. Cena kursu za 1 osobę - 1 700 zł; liczba osób 15; cena kursu: 25 500,00 zł Liczba kursów: 10 |
255 000 |
Kurs języka migowego na poziomie doskonalącym A2/B1 (warunek ukończenia kursu j. migowego na poziomie elementarnym) - Łącznie: 80 godzin.
Cena kursu za 1 osobę - 1 800 zł; liczba osób 15; cena kursu: 27 000,00 zł Liczba kursów: 6 |
162 000 |
Kurs języka migowego na poziomie zaawansowanym B1/B2 (warunek ukończenia kursu j. migowego na poziomie doskonalącym) - Łącznie: 80 godzin.
Cena kursu za 1 osobę - 2 000 zł; liczba osób 15; cena kursu: 30 000,00 zł Liczba kursów: 4 |
120 000 |
Wynajem sal/pomieszczeń szkoleniowych na zajęcia (2 x 6 h na początku zajęć, 2 x 6 h końcowe zajęcia) oraz końcowe egzaminy (1 x 6 h): 30 godzin kursu x 20 kursów x 80 zł/godz.
Łącznie: 48 000 zł . |
48 000 |
Catering dla wszystkich uczestników i prowadzących kurs: 300 uczestników plus 2 prowadzących na kurs - czyli 20 grup x 2 prowadzących = 40 osób.
340 osób x 30 zł/obiad x 5 spotkań. Łącznie: 51 000 zł |
51 000 |
Promocja Projektu: media społecznościowe, kampania promocyjno-informacyjna, prace graficzne, wydruk materiałów informacyjnych oraz szkoleniowych, materiały/pakiety dla uczestników.
Łącznie za cały okres trwania projektu: 50 000 zł. |
40 000 |
SUMA: | 676 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt spełnia wymogi formalne i merytoryczne. Realizacja projektu wpisuje się w program, plany, kierunki i zadania Miasta Poznania na rzecz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnościami.Zespół Obradował w składzie: Józef Solecki, Klaudia Tomczak-Łątkowska, Katarzyna Strzyż-Sobańska, Dorota Potejko, Magdalena Pietrusik-AdamskaKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - tak- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2022 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie dotyczy15. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 676 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 676 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie