Instalacje fotowoltaiczne na budynkach trzech szkół
Kategoria
3 - Piątkowo Północ, Piątkowo
Nazwa projektu
Instalacje fotowoltaiczne na budynkach trzech szkół
Skrócony opis projektu
Projekt przewiduje instalacje fotowoltaiczne na trzech budynkach szkół po 50 KW każda.
Opis projektu
W projekcie przewidziano instalacje fotowoltaiczne na budynkach
1. Szkoła nr 67 os. Stefana Batorego
2. Szkoła nr34 os. Bolesława Śmiałego
3. Szkoła nr 17 os. Bolesław Chrobrego
Całkowity koszt 600.000, Oszacowane oszczędności spowodują realny zwrot inwestycji w 7-8 lat. Nastąpi zmniejszenie emisji CO2 Ten rodzaj inwestycji spowoduje najpierw koszt a potem oszczędności przewyższające koszty utrzymania.
1. Szkoła nr 67 os. Stefana Batorego
2. Szkoła nr34 os. Bolesława Śmiałego
3. Szkoła nr 17 os. Bolesław Chrobrego
Całkowity koszt 600.000, Oszacowane oszczędności spowodują realny zwrot inwestycji w 7-8 lat. Nastąpi zmniejszenie emisji CO2 Ten rodzaj inwestycji spowoduje najpierw koszt a potem oszczędności przewyższające koszty utrzymania.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
os. Batorego Szkoła 67, os. B.Śmiałego Szkoła 34, os. B.Chrobrego Szkoła 17Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji
.Potencjalni odbiorcy projektu
.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Całkowity koszt 600.000,
Oszacowane oszczędności spowodują realny zwrot inwestycji w 8-9 lat Nastąpi zmniejszenie emisji CO2. Roczne oszczędności to minimum 75.000,
Ten rodzaj inwestycji to projekt z listy preferencji Unii Europejskiej
Oszacowane oszczędności spowodują realny zwrot inwestycji w 8-9 lat Nastąpi zmniejszenie emisji CO2. Roczne oszczędności to minimum 75.000,
Ten rodzaj inwestycji to projekt z listy preferencji Unii Europejskiej
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
pkt.X
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
os. S. Batorego Szkoła 67 instalacja FV 50KW | 200 000 |
os. B. Śmiałego Szkoła 34 instalacja FV 50KW | 200 000 |
os. B. Chrobrego Szkoła 17 instalacja FV 50KW | 200 000 |
SUMA: | 600 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 10 000 |
Dodatkowe załączniki
Zgoda Dyrektora Szkoły | ZSP11- akceptacja fotowoltaika.pdf |
Zgoda Dyrekcji | list poparcia.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Oświaty
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takZespół Obradował w składzie: Przemysław Foligowski, Piotr GarlaczKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2022 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie15. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 600 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 10 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 600 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
Wydział Gospodarki Komunalnej
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Ocena projektu montażu instalacji PV na budynkach szkół podstawowych: nr 67 na os. Batorego, nr 34 na os. B. Śmiałego oraz nr 17 na os. B. Chrobrego. W każdej ze szkół zaproponowano instalację o mocy 50 kW. Moc instalacji dla każdej ze szkół została zweryfikowana z ich rocznym zużyciem energii elektrycznej, Autorzy projektu dobrali te parametry poprawnie. Instalacje nie są przewymiarowane co gwarantuje wysoki stopień autokonsumpcji produkowanej energii elektrycznej. Szacowany całkowity koszt inwestycji autorzy projektu ocenili na kwotę 600 000 zł, kwota szacunkowa jest realna i gwarantuje projekt instalacji fotowoltaicznej na odpowiedniej jakości komponentach. Oszacowane, zdaniem Autorów wniosku, oszczędności powinny spowodować realny zwrot inwestycji w 7-9 lat. Jest to oczywiście słuszne założenie pod warunkiem utrzymania obecnego systemu rozliczeń dla instalacji prosumenckich. Od początku 2022 roku planowana jest zmiana ustawy Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii, który zakłada likwidację korzystnego dla prosumentów systemu opustów. Po tej dacie inwestowanie w instalacje fotowoltaiczne nie będzie tak opłacalne, jak dziś. Obecnie funkcjonujący mechanizm opustów, o którym mowa w art. 4 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2021 r. poz. 610) pozwala na korzystanie z bezgotówkowego systemu rozliczeń energii elektrycznej wyprodukowanej w nieruchomości prosumenta, gdzie za prosumenta energii odnawialnej uważa się „odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1486)”. W wyniku tego bezgotówkowego systemu właściciele instalacji wytwarzających tzw. zieloną energię mogą liczyć na bonifikatę w wysokości: • 0,8 kWh – dla instalacji o mocy do 10 kWp, • 0,7 kWh – dla instalacji o mocy większej, tj. do 50 kWp. Dodatkowo ostatnia nowelizacja ustawy o OZE (Dz.U. z 2021 r. poz. 1093) wprowadziła rozliczenie wyprodukowanej i zużytej energii elektrycznej w cyklu rocznym, podczas gdy jednocześnie rachunki za energię elektryczną mogą nadal być wystawiane tradycyjnie (w zależności od sprzedawcy) w cyklu miesięcznym, dwumiesięcznym lub półrocznym, zależnie od zapisów w umowie. Od stycznia 2022 r. zamiast systemu opustów prosumenci mają otrzymać bezterminową możliwość sprzedaży nadwyżek energii elektrycznej do sprzedawcy zobowiązanego, a cena zakupu wyprodukowanej przez prosumenta energii elektrycznej miałaby wynosić 100% średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim kwartale ogłoszonej przez prezesa URE, co oznacza, że prosument straci całkowicie wpływ na tę cenę. Co prawda ustawodawca, zakłada, że inni sprzedawcy lub agregatorzy będą mieli prawo do oferowania lepszych warunków niż te uwzględnione w projekcie ustawy, lecz według opinii ekspertów zysk i tak będzie dużo mniejszy. Najbardziej korzystną opcją, z punktu widzenia czasu zwrotu inwestycji, będzie 100% autokonsumpcja, czyli zużycie bieżące produkowanej energii przez prosumenta. W przypadku szkół jest to niestety mało realne, szczególnie w miesiącach letnich, podczas wakacji kiedy szkoły pracują w bardzo ograniczonym zakresie. Dlatego tak istotne jest odpowiednie dobranie mocy instalacji. Jednak na chwilę obecną nie jest znany dokładny kształt proponowanych zmian w ustawie, który dokładnie określi warunki w jakich będzie można produkować i oddawać do sieci energię elektryczną z instalacji fotowoltaicznych. Dodatkowo należy wspomnieć, że w dniu 19.09.2020 r. zmianie uległa ustawa Prawo budowlane (Dz.U. 2020 poz. 471), która wprowadziła nowe obowiązki dla inwestorów, którzy decydują się na montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy znamionowej powyżej 6,5 kW. Zgodnie z art. 29 ust. 2 pkt. 16 ustawy Prawo budowlane nałożono obowiązek uzgodnienia projektu instalacji fotowoltaicznej, której moc przekracza 6,5 kW, z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej. Ustawa, poza koniecznością uzgodnienia projektu w art. 56 ust. 1a, nakłada obowiązek zawiadomienia Państwowej Straży Pożarnej o zakończeniu wykonania instalacji fotowoltaicznej i planowanego przystąpienia do jej użytkowania. W tym miejscu należy również wspomnieć, że przed przystąpieniem do realizacji projektu warto wykonać audyt dachu oraz pokrycia dachowego. Może się bowiem okazać, że stan dachu i jego konstrukcja nie pozwolą na montaż dodatkowego obciążenia w postaci instalacji PV lub konieczny będzie remont dachu, co z pewnością przesunie termin oddania do użytku instalacji. Podsumowując powyższe, instalacje fotowoltaiczne będą nadal opłacalne, choć w różnym stopniu dla różnego rodzaju odbiorców. Najwięcej zyskają inwestorzy, którzy będą budować systemy fotowoltaiczne w celu maksymalnej bieżącej konsumpcji energii. Dłuższą stopę zwrotu osiągną natomiast ci, którzy zamierzają oddawać do sieci elektroenergetycznej nadwyżki energii wyprodukowanej latem w celu jej zakupu zimą. W przypadku szkół, czas zwrotu inwestycji można będzie szacować na poziomie ok. 13-15 lat. Niemniej jednak wyżej wymieniony projekt rekomendujemy pozytywnie.Zespół Obradował w składzie: Radosław Szczerbowski, Izabella Grośty, Justyna Kubik, Robert Miklasz
Opinie Rad Osiedli:
-
Administrator Osiedla - OSIEDLE PIĄTKOWO
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Na podstawie "Załącznika nr 3" do uchwały nr XXII/123/V/2021 Rady Osiedla Piątkowo z dnia 8 września 2021 r. w sprawie zaopiniowania projektów zgłoszonych do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2022, projekt uzyskał rekomendację Rady Osiedla Piątkowo.Zespół Obradował w składzie: Banaś Róża, Białek Radosław, Błaszak Aleksandra, Chełkowski Leszek, Dehmel Michał, Jemielity Ewa, Kaczmarek Krystyna, Kędzierska Hanna Król Witold, Kruś Agnieszka, Lepczyński Oskar, Osman Krzysztof, Perz Jan, Polaczyk Jakub, Rzadkiewicz Iwona, Tomaszewski Jacek, Zywert Radosław.Kryteria zasadnicze Czy projekt jest funkcjonalny? - takCzy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - takCzy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - takCzy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak