Bruk przyjazny pieszym, wózkom, rowerzystom!


Kategoria
9 - Stare Miasto
Nazwa projektu
Bruk przyjazny pieszym, wózkom, rowerzystom!
Skrócony opis projektu
Stworzenie na brukowanych ulicach Starego Miasta warunków do wygodnego poruszania się pieszo, rowerem, wózkami.
Opis projektu
Równa nawierzchnia zamiast krzywego bruku na ulicach osiedla Stare Miasto!

Poruszanie się po brukowanych ulicach na terenie osiedla Stare Miasto jest bardzo niewygodne. Wiele miast poradziło sobie z tym problemem, nie naruszając walorów estetycznych i historycznych ulic. Celem projektu jest stworzenie warunków do bezpiecznego i wygodnego poruszania się po brukowanych ulicach. Wnioskodawca nie narzuca przy tym, jakie konkretne rozwiązanie powinno na danej ulicy zostać zastosowane. Może to być np. ścięta na równo i ponownie ułożona na ulicy lub jej części kostka brukowa - tak, jak zrobiono to na ul. Woźnej, Wodnej, Ślusarskiej i Kramarskiej lub inne rozwiązania dopuszczone przez konserwator zabytków, sprawiające, że nawierzchnia stanie się bardziej wygodna i bezpieczna. Rozwiązania te mogą być różne dla różnych ulic, z uwzględnieniem ich specyfiki. W bardzo wielu miastach potrafiono pogodzić z wytycznymi konserwatora zabytków wprowadzenie takich ingerencji w bruk, aby umożliwić wygodne poruszanie się po nim. Doświadczenia takie mają również polskie miasta (np. Wrocław) oraz Poznań (ul. Woźna, Wodna, Ślusarska, Kramarska)

Obecna brukowana, krzywa, niewygodna nawierzchnia sprawia, że poruszanie się po wielu ulicach na terenie osiedla Stare Miasto jest niewygodne i niebezpieczne, generuje też duży hałas.

Wniosek dotyczy Osiedla Stare Miasto. Proponowane ulice to np. ul. Kościuszki, Św. Marcin od Al. Marcinkowskiego do Pl. Wiosny Ludów, dokończenie ul. Kramarskiej, końcówka ul. Woźnej i Wodnej, ul. Kozia, ul. Szkolna lub inne ulice uzgodnione z MKZ.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

wybrukowane ulice na terenie Osiedla Stare Miasto

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Realizacja do wysokości środków i wg ustaleń z MKZ
Potencjalni odbiorcy projektu
Mieszkańcy Osiedla Stare Miasto i innych dzielnic Poznania, turyści
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Nawierzchnia na brukowanych ulicach jest bardzo niewygodna, nieprzyjazna dla osób, które się po niej poruszają. Jest też głośna, powoduje duży hałas (np. konieczność wymiany nawierzchni na ul. św. Marcin między Al. Marcinkowskiego a Pl. Wiosny Ludów została wpisana do Programu Ochrony Środowiska przed Hałasem 2018). Po brukowanej nawierzchni trudno też przejechać rowerem. Dla rowerzystów brukowane ulice są nie tylko niewygodne, ale też niebezpieczne. To sprawia, że wiele osób rezygnuje z poruszania się po nich rowerem. Jazda po kostce bardzo niszczy rower i powoduje luzowanie śrub, co również może być przyczyną wypadków.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt poprawi sytuację osób z niepełnosprawnościami, którym trudno poruszać się po niewygodnym bruku.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
wymiana nawierzchni 600 000
SUMA: 600 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Tadeusz Mirski
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Nieruchomości objęte projektem są administrowane przez Zarząd Dróg Miejskich, w związku z tym proszę o zajęcie stanowiska przez ww. jednostkę.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie dotyczy
Zespół obradował w składzie: Zespół obradował w składzie Katarzyna Przybysz i Bartosz Wein w dniu 24.06.2021 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt rekomendowany pozytywnie. Realizacja zadania do wysokości środków finansowych.
    Zespół Obradował w składzie: Paulina Gowin-Sikora, Agnieszka Jankowska, Ireneusz Woźny
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2022 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie
    11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - tak
    15. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 600 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 600 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    Koszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołu urbanistyczno-architektonicznego Stare Miasto wpisanego do rejestru zabytków pod nr A 225 decyzją z dnia 04.06.1979 r. oraz na terenie zespołu urbanistyczno-architektonicznego Centrum Miasta wpisanego do rejestru zabytków pod n nr A 231 decyzją z dnia 14.03.1980 r. Realizacja prac będzie możliwa po przedstawieniu oraz zaakceptowaniu kompleksowego projektu poprawy funkcjonalności oraz remontu kamiennych nawierzchni ulic wraz z chodnikami na terenie Centrum i Starego Miasta. Projekt ma być realizowany przy zachowaniu istniejących nawierzchni kamiennych po wcześniejszym uzgodnieniu oraz akceptacji Miejskiego Konserwatora Zabytków.
    Zespół Obradował w składzie: Joanna Bielawska-Pałczyńska, Zuzanna Skoczylas
  • Miejska Pracownia Urbanistyczna
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Proponowana inwestycja znajduje się w obrębie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Stare Miasto” w Poznaniu 21 czerwca 2021 r. projekt planu rozpoczął etap II konsultacji społecznych oraz opiniowania wewnętrznego, które potrwają do 30 lipca br. Projekt planu „Stare Miasto” w Poznaniu w §18, pkt. 3 ustala „dopuszczenie robót budowlanych w zakresie sieci infrastruktury technicznej, w tym systemu monitoringu wizyjnego, systemu służb ratowniczych i bezpieczeństwa publicznego, oraz stacji transformatorowych”. W kontekście projektu planu „Stare Miasto” w Poznaniu nie ma przeciwwskazań do realizacji projektu „Bruk przyjazny pieszym, wózkom, rowerzystom!”.
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Oledzki - główny specjalista ds. kształtowania relacji społecznych MPU

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE STARE MIASTO
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Zespół Obradował w składzie: Tomasz Dworek, Agnieszka Hoffmann, Magdalena Ignaszak, Michał Kondella, Lidia Koralewska, Włodzimierz Marciniak, Małgorzata Osińska, Marcin Pilarczyk, Andrzej Rataj, Wiesław Werner, Alicja Wilak
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.