Nieletni uwięziony w sieci - interwencja
Kategoria
Projekt ogólnomiejski
Nazwa projektu
Nieletni uwięziony w sieci - interwencja
Skrócony opis projektu
Wdrożenie i realizacja modelu wczesnej interwencji wobec osób nieletnich zagrożonych uzależnieniem od mediów elektronicznych
Opis projektu
Istotą naszego projektu jest realizacja modelu wczesnej interwencji wobec osób nieletnich zagrożonych uzależnieniami behawioralnymi, w szczególności od gier komputerowych i mediów społecznościowych oraz utajonych form hazardu i pornografii. Model interwencji opracowany został w oparciu o zasady przyjęte w BaltCity Prevention, programie, którego uczestnikiem było m. Poznań. Działaniami podejmowanymi w tym modelu jest diagnoza określająca rodzaj i poziom uwikłania w nieletniego w problemowe zachowania związane z używaniem mediów elektronicznych oraz krótka, obejmująca trzy sesje interwencja oparta na Dialogu Motywującym podejmowana wobec osób nieletnich, i ich prawnych opiekunów. Ich celem będzie ograniczenie i eliminowanie zachowań problemowych dzieci i młodzieży, a w przypadku zdiagnozowania uzależnienia, planowanie i podejmowanie udziału w programach terapeutycznych i wspierających dla osób uzależnionych i ich bliskich DM jest odejściem, którego skuteczność potwierdzona jest wynikami badań naukowych. Dialog Motywujący jest metodą rekomendowaną przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii w profilaktyce i terapii osób zagrożonych i uzależnionych oraz ich bliskich i rodzin. Realizatorami planowanych działań będą psychologowie, psychoterapeuci i terapeuci uzależnień. Podmiotami współpracującymi w realizacji tego zadania będą poradnie psychologiczno-pedagogiczne działające na terenie Miasta Poznania. .
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
lokal wskazany przez MiastoInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
.Potencjalni odbiorcy projektu
Potencjalnymi odbiorcami projektu będą mieszkające w Poznaniu osoby nieletnie w wieku 12-18 lat wykazujące problemowe zachowania związane z korzystaniem z mediów elektronicznych oraz ich prawni opiekunowie.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Ostatni rok - czas pandemii, uwięził tysiące młodych ludzi mieszkających w Poznaniu przed ekranami smarfonów i komputerów. Urządzania te stały się głównymi, a niejednokrotnie jedynymi narzędziami realizacji obowiązków szkolnych, podtrzymywania więzi rówieśniczych oraz zabawy i rozrywki. Konsekwencją tego stanu rzeczy było przeniesienie przez osoby nieletnie zdecydowanej większości swoich aktywności "do sieci''. Operatorzy komunikatorów i portali społecznościowych, a także producenci gier komputerowych oraz firmy oferujące zakłady bukmacherskie i inne formy hazardu, zareagowali na tę niezwykle im sprzyjającą sytuację, dostosowując stare i tworząc nowe produkty dla zamkniętych w domach młodych ludzi, będących dla nich ofiarowanym przez pandemię wymarzonym "targetem". Nieuchronnym skutkiem tych okoliczności jest gwałtowny wzrost liczby osób nieletnich zagrożonych lub już uzależnionych od różnego rodzaju zachowań podejmowanych w mediach elektronicznych. W zgodnej opinii specjalistów zajmujących się problemami dzieci i młodzieży istnieje paląca potrzeba podejmowania działań stanowiących skuteczną odpowiedź na już ujawnione i długookresowe konsekwencje zdrowotne i wychowawcze w/w problemów.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Uczestnictwo w projekcie dostępne jest dla wszystkich mieszkańców Poznania. Nie są w nim stosowane żadne kategorie wykluczające , a miejsce, w którym odbywać się będą zajęcia będzie dostępne dla osób niepełnosprawnych.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Sesje diagnostyczne - 150 x 100 zł/godzinę
|
15 000 |
Sesje interwencyjne - 450 x 100 zł/godzinę | 45 000 |
Grupa wsparcia dla nieletnich 40 spotkań x 2 godziny x 150 zł/godzinę | 12 000 |
Grupa wsparcia dla rodziców i opiekunów 40 spotkań x 2 godziny x 150 zł/godzinę
|
12 000 |
Zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców i opiekunów
6 grup x 3 spotkania x 4 godziny x 150 zł/godzinę |
10 800 |
SUMA: | 94 800 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt wpisuje się w zadania, które aktualnie są realizowane w niewystarczającym zakresie (brak środków, niemożność wykorzystania na tego typu działania Funduszu Alkoholowego ze względu na panujące uwarunkowania prawne).Zespół Obradował w składzie: Magdalena Pietrusik-Adamska, Klaudia Tomczak-Łątkowska, Łukasz Grzybak, Katarzyna Strzyż-SobańskaKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2022 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie15. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 94 800 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 94 800 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Ocena negatywna - budynek stanowi własność spółdzielni mieszkanowejZespół Obradował w składzie: Zespół obradował w składzie Katarzyna Przybysz i Bartosz Wein w dniu 24.06.2021 r.