Miasto przyjazne kierowcom
Kategoria
Projekt ogólnomiejski
Nazwa projektu
Miasto przyjazne kierowcom
Skrócony opis projektu
Proponuję utworzyć darmowe-czasowe parkingi w promieniu 100 m od instytucji publicznych
Opis projektu
Proponuję:
- w promieniu 100 m od każdej instytucji użyteczności publicznej należy stworzyć parkingi czasowego darmowego parkowania o odpowiednim (do instytucji) rozmiarze, a jeśli takiego parkingu stworzyć się nie da – należy cały obszar w promieniu 100 m zamienić na taką strefę; należy w niej pozwolić na parkowanie na poboczach dróg i przydrożnych trawnikach, przywrócić możliwość częściowego parkowania na szerokich chodnikach; należy to umożliwić fizycznie: obniżyć, gdzie trzeba krawężniki i usunąć słupki antysamochodowe, przesunąć lub usunąć kwietniki, poszerzyć chodniki, przeprojektować drogi rowerowe. Proponuję możliwość darmowego parkowania do 15 min wokół przedszkoli, szkół i małych sklepików, pół godziny wokół poczt i banków, 1 godzinę wokół uczelni, sądów, prokuratur, szpitali, restauracji, 2 godziny wokół teatrów, kin, pływalni,
- po przekroczeniu darmowego czasu naliczana stawka powinna być większa niż miejska, by wymusić zwalnianie miejsc,
- należy udostępnić mieszkańcom parkingi urzędów i instytucji miejskich poza godzinami pracy, również te zagrodzone szlabanem (np. piękny parking przed Urzędem Skarbowym na Wildzie czy parking podziemny przy Poznańskim Centrum Świadczeń na Wszystkich Świętych),
- referenda w każdej dzielnicy – myślę, że wystarczą elektroniczne - by mieszkańcy sami mogli wyznaczyć dodatkowe lokalizacje i rozmiary czasowych darmowych stref parkowania, wskazać urzędowe parkingi do użycia publicznego poza godzinami pracy oraz miejsca, z których chcieliby usunąć słupki antysamochodowe,
- usunąć słupki i krawężniki na ulicy Za Cytadelą – to skandal, żeby na największym obszarze rekreacyjnym miasta nie można było znaleźć miejsca na samochód w umiarkowanie tłoczny dzień.
- zaprzestać wydawania naszych pieniędzy na stawianie gdzie się tylko da słupków antysamochodowych, np., na Cytadeli czy wzdłuż bloków na Os Przyjaźni
- w promieniu 100 m od każdej instytucji użyteczności publicznej należy stworzyć parkingi czasowego darmowego parkowania o odpowiednim (do instytucji) rozmiarze, a jeśli takiego parkingu stworzyć się nie da – należy cały obszar w promieniu 100 m zamienić na taką strefę; należy w niej pozwolić na parkowanie na poboczach dróg i przydrożnych trawnikach, przywrócić możliwość częściowego parkowania na szerokich chodnikach; należy to umożliwić fizycznie: obniżyć, gdzie trzeba krawężniki i usunąć słupki antysamochodowe, przesunąć lub usunąć kwietniki, poszerzyć chodniki, przeprojektować drogi rowerowe. Proponuję możliwość darmowego parkowania do 15 min wokół przedszkoli, szkół i małych sklepików, pół godziny wokół poczt i banków, 1 godzinę wokół uczelni, sądów, prokuratur, szpitali, restauracji, 2 godziny wokół teatrów, kin, pływalni,
- po przekroczeniu darmowego czasu naliczana stawka powinna być większa niż miejska, by wymusić zwalnianie miejsc,
- należy udostępnić mieszkańcom parkingi urzędów i instytucji miejskich poza godzinami pracy, również te zagrodzone szlabanem (np. piękny parking przed Urzędem Skarbowym na Wildzie czy parking podziemny przy Poznańskim Centrum Świadczeń na Wszystkich Świętych),
- referenda w każdej dzielnicy – myślę, że wystarczą elektroniczne - by mieszkańcy sami mogli wyznaczyć dodatkowe lokalizacje i rozmiary czasowych darmowych stref parkowania, wskazać urzędowe parkingi do użycia publicznego poza godzinami pracy oraz miejsca, z których chcieliby usunąć słupki antysamochodowe,
- usunąć słupki i krawężniki na ulicy Za Cytadelą – to skandal, żeby na największym obszarze rekreacyjnym miasta nie można było znaleźć miejsca na samochód w umiarkowanie tłoczny dzień.
- zaprzestać wydawania naszych pieniędzy na stawianie gdzie się tylko da słupków antysamochodowych, np., na Cytadeli czy wzdłuż bloków na Os Przyjaźni
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Całe miastoInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Całe miastoPotencjalni odbiorcy projektu
Wszyscy mieszkańcy Poznania
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Poznań od lat stara się rozładować korki przez ograniczenie ruchu samochodowego. Powoli jest przekształcany w jedną, wielką strefę spacerowo-rekreacyjno-rowerową. Zapomina się, że miasto jest też miejscem pracy, świadczenia usług i załatwiania spraw. Jak budujesz dom czy odbierasz dzieci ze szkoły, naprawdę potrzebujesz samochodu, a nie roweru i wygodnej ścieżki rowerowej. Zwłaszcza gdy pada deszcz.
Ci, którzy mogą, wyprowadzają się na przedmieścia, zgodnie ze światowym trendem. Brak miejsc parkingowych zniechęca ich do wizyt w centrum i wydawania tam pieniędzy. Koszt parkingów płatnych wyższy niż w Warszawie zniechęca zwłaszcza rodziny z dziećmi. Parkingi buforowe też nie załatwiają sprawy - konieczność korzystania z komunikacji miejskiej, oprócz benzyny dodatkowych opłat za drogie bilety, przesiadek, nieustannej uwagi zamienia rodzinny wypad do miasta z rekreacji w męczącą wyprawę.
Nadmierna walka z ruchem samochodowym utrudnia korzystanie z instytucji, ogranicza dopływ klientów do sklepów, restauracji i innego rodzaju usług. W czasach odbudowy po Covidzie priorytety powinny się zmienić.
Ci, którzy mogą, wyprowadzają się na przedmieścia, zgodnie ze światowym trendem. Brak miejsc parkingowych zniechęca ich do wizyt w centrum i wydawania tam pieniędzy. Koszt parkingów płatnych wyższy niż w Warszawie zniechęca zwłaszcza rodziny z dziećmi. Parkingi buforowe też nie załatwiają sprawy - konieczność korzystania z komunikacji miejskiej, oprócz benzyny dodatkowych opłat za drogie bilety, przesiadek, nieustannej uwagi zamienia rodzinny wypad do miasta z rekreacji w męczącą wyprawę.
Nadmierna walka z ruchem samochodowym utrudnia korzystanie z instytucji, ogranicza dopływ klientów do sklepów, restauracji i innego rodzaju usług. W czasach odbudowy po Covidzie priorytety powinny się zmienić.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Tak, na projekcie skorzystają wszyscy mieszkańcy.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
prace dostosowawcze | 2 000 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników. |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie rekomenduje projektu do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Brak wskazanie dokładnej lokalizacji. Prosimy o zaopiniowanie projektu przez jednostkę merytoryczną - ZDM.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
nie
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
nie
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
Zespół obradował w składzie: Zespół obradował w składzie Katarzyna Przybysz i Bartosz Wein w dniu 24.06.2021 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Zaproponowane zadanie jest sprzeczne z obowiązującą polityką parkingową Miasta Poznania wyrażoną w Uchwale nr XXVIII/497/VIII/2020 Rady Miasta Poznania z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustalenia w Poznaniu Strefy Płatnego Parkowania, Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania oraz Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, wysokości opłat dodatkowych oraz sposobu ich pobierania. W ramach prowadzonej polityki transportowej wprowadzono jak również poszerzono zasięg funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania w celu wymuszenia rotacji pojazdów w najbardziej zatłoczonych częściach miasta. Zgłoszony projekt narusza zasady i tryb Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego określone w załączniku nr 1 do uchwały nr XLIII/754/VIII/2021 r. Zadanie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w Mieście strategiami, planami, politykami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu), innymi uchwałami Rady Miasta Poznania oraz zarządzeniami Prezydenta Miasta Poznania - par. 2, ust. 16, pkt 4).Zespół Obradował w składzie: Damian Koziński, Krzysztof OlejniczakKryteria zasadnicze 1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - nie4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2022 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie15. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWKoszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie