Budowa progów zwalniających na ul. Opieńskiego


Kategoria
3 - Piątkowo Północ, Piątkowo
Nazwa projektu
Budowa progów zwalniających na ul. Opieńskiego
Skrócony opis projektu
Budowa progów zwalniających na dwóch przejściach dla pieszych na ul. Opieńskiego.
Opis projektu
Projekt polega na budowie progów zwalniających/poduszek berlińskich na ulicy Opieńskiego na dwóch przejściach dla pieszych: naprzeciw bloków Batorego 31h i Batorego 10 oraz naprzeciw sklepu Aldi. Progi powinny uwzględniać możliwość przejazdu autobusów MPK. W rejonie progów powinny zostać umieszczone znaki ostrzegawcze oraz odcinkowe ograniczenia prędkości. Realizacja projektu spowoduje uspokojenie ruchu, wpłynie korzystnie na poprawę bezpieczeństwa pieszych w tym mieszkańców osiedla, zwłaszcza dzieci, które codziennie korzystają z przejść celem dostania się do rejonowej szkoły podstawowej, ale również osób korzystających z Przychodni Lekarza Rodzinnego czy udających się na zakupy do sklepów wielkopowierzchniowych.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Ulica Opieńskiego

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Dwa przejścia dla pieszych na ul. Opieńskiego: pierwsze przejście naprzeciw bloków Batorego 31h i Batorego 10 oraz drugie przejście naprzeciw sklepu Aldi
Potencjalni odbiorcy projektu
Mieszkańcy Piątkowa, w szczególności os Batorego, zwłaszcza dzieci uczęszczające do szkół podstawowych, jak i osoby korzystające z obiektów użyteczności publicznej, takich jak Przychodnia Lekarza Rodzinnego, sklepy wielkopowierzchniowe czy basen.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Ul. Opieńskiego jest ulicą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu dla każdego kierunku. Na ulicy znajdują się dwa przejścia dla pieszych, które codziennie pokonują dzieci uczące się w pobliskich szkołach 67 i 34. Mieszkańcy chcący skorzystać z Przychodni Lekarzy Rodzinnych lub z orlika i boiska na os Batorego również muszą przejść przez powyższe przejścia. Są one bardzo niebezpieczne. W poprzednich latach dochodziło na nich do wypadków, w tym śmiertelnych. Mimo ograniczenia prędkości do 50 km/h kierowcy notorycznie nie stosują się do tego ograniczenia. Na porządku dziennym jest przekraczanie prędkości, wyprzedzanie na przejściach dla pieszych oraz nieprzepuszczanie pieszych. Skutkiem jest zagrożenie zdrowia i życia każdego pieszego, chcącego przejść na drugą stronę ulicy.
Ul. Opieńskiego ma status drogi głównej. Biorąc jednak pod uwagę względy bezpieczeństwa, konieczne jest wybudowanie na powyższych przejściach progów zwalniających/poduszek berlińskich, podobnie jak uczyniono na ul. Piłsudskiego (która również jest drogą główną).
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt w równym stopniu zapewnia dostęp do obiektów użyteczności publicznej, zarówno osobom pełnosprawnym, jak i z niepełnosprawnościami. Podjęte w ramach realizacji projektu działania będą odpowiadały na potrzeby wszystkich użytkowników chcących z bardziej bezpieczny sposób korzystać z infrastruktury drogowej.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
Budowa 8 poduszek berlińskich (po jednej na każdy pas ruchu, przy dwóch przejściach) to koszt ok 96 tys zł.
96 000
Ustawienie oznakowania to ok 15 tys zł 15 000
SUMA: 111 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 12 000
Dodatkowe załączniki
Przykład wyprzedzania na przejściu dla pieszych na ul Opieńskiego 1.jpeg
Przejście naprzeciw sklepu Aldi, na którym doszło do wypadku śmiertelnego 2.jpeg
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Marzena Szykowna
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Nieruchomość objęta projektem jest administrowana przez Zarząd Dróg Miejskich, w związku z tym proszę o zajęcie stanowiska przez ww. jednostkę.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie dotyczy
Zespół obradował w składzie: Zespół obradował w składzie Bożena Urbaniak i Bartosz Wein w dniu 02.07.2021 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
    Uzasadnienie Podtrzymano rekomendację negatywną
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze odbyło się 20.09.21
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, R.Ciesieslki, S.Zielinski, M.Heilman, J.Muller
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Obecnie rozwiązania na ulicy Opieńskiego, np. wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h nie powodują zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Powyższe ograniczenie dotyczy tylko jednego przejścia, dodatkowo jest notorycznie łamane przez kierowców. Powszechne jest wyprzedzanie na przejściach i nieprzepuszczanie pieszych. Ul. Opieńskiego ma status drogi głównej. Biorąc jednak pod uwagę względy bezpieczeństwa, konieczne jest wybudowanie na powyższych przejściach progów zwalniających/poduszek berlińskich, podobnie jak uczyniono na ul. Piłsudskiego (która również jest drogą główną)
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Zgodnie z negatywną rekomendacją Wydaną przez Miejskiego Inżyniera Ruchu - pkt. 8.1 Szczegółowych Warunków Technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających między innymi na miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu przyśpieszonego (GP), ulicach głównych (G). Na podstawie powyższego nie ma możliwości zlokalizowani progów zwalniających na ulicy Opińskiego, która jest klasy G.
    Zespół Obradował w składzie: Tomasz Krzyżaniak, Krystian Spychała, Grzegorz Pluta
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z kompetencjami gminy - Czy proponowane zadanie jest zgodne z kompetencjami gminy i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności można zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny ze obowiązującą Strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    4. Zadanie przewidziane do realizacji w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w Budżecie Miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    5. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    6. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    7. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    8. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    9. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2022 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    10. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia regulowanych przez odrębne przepisy? - nie
    11. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - tak
    12. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    13. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    14. Konieczna dodatkowa opinia MKZ - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie dotyczy
    15. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 111 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 12 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 111 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 12 000 zł
    Koszt oznakowania zrealizowanego projektu - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO22? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • Miejski Inżynier Ruchu (BKP)
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Zgodnie z punktem 8.1 Szczegółowych Warunków Technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających między innymi na miejskich drogach ekspresowych, ulicach głównych ruchu przyśpieszonego (GP), ulicach głównych (G). Na podstawie powyższego nie ma możliwości zlokalizowani progów zwalniających na ulicy Opińskiego, która jest klasy G.
    Zespół Obradował w składzie: Mateusz Halski, Maciej Teresiak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.